Rullalautailu eli skeittaus on hyvin monipuolinen laji. Kyseessä on paitsi urheilulaji, myös eräänlainen taiteen muoto. Lisäksi sitä voi joidenkin kohdalla kutsua jopa elämäntavaksi ja kulttuuriksi. Rullalautailua on harrastettu etenkin lasten ja nuorten keskuudessa jo vuosikymmenten ajan. Rullalautailusta puhuttaessa ei aina viitata kouruissa sahaamiseen tai erilaisia kaiteita pitkin tasapainottelemiseen, vaan rullalautailu voi olla oikeastaan kenelle tahansa siitä kiinnostuneelle mukava harrastus. Sen myötä tulee vietettyä aikaa ulkotiloissa ja kehitettyä monia fyysisiä taitoja. Tietenkin se on myös keino liikkua paikasta toiseen erittäin tehokkaasti, jonka lisäksi se on myös valtavan hauska vaihtoehto.

Rullalautailun makuun aikuisiällä?

Suurin osa rullalautailijoista saa ensimmäistä kertaa tuntumaa skeittilautaan teini-iässä tai jopa jo lapsuudessa, sillä kyseessä on nuorison keskuudessa suosittu katulaji, jonka suosio on säilynyt jo vuosikymmenten ajan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö skeittaamaan voisi oppia myöhemmälläkin iällä. Vaikka rullalautailu ei sinänsä aseta ikärajaa, on ehdottomana edellytyksenä sen harrastamiselle riittävän hyvä terveys ja fyysinen kunto. Rullalautailemaan voi oppia ainakin jollain tavalla vanhemmallakin iällä, mutta omat rajat kannattaa tiedostaa erittäin hyvin. Etenkin vanhempana skeittaamaan innostuvien on järkevää varustautua riittävillä suojavarusteilla. Rullalautailuun kannattaa tutustua hiljalleen, eikä ole lainkaan huono ajatus pukea ylle suojia.

Rullalautailu haastaa itselle sopivalla tasolla

Rullalautailussa on pohjimmillaan kysymys itsensä haastamisesta ja työntämisestä äärirajoille. Tämä on laji, jossa todella hyväksi tuleminen edellyttää ehdottomasti määrätietoista suhtautumista sen harjoittelemiseen. Monet saattavat innostua rullalautailusta siksi, että se näyttää tyylikkäältä, mutta oikeasti taitaviksi rullalautailijoiksi kehittyvät ne, jotka ovat käyneet läpi lukemattomia kertoja kolhut ja mustelmien syntymisen. Lähes kuka tahansa voi toki nousta rullalaudan päälle ja rullailla pitkin katua hitaassa vauhdissa. Valtaosa skeittaajista kuuluu harrastelijoiden joukkoon, joilla saattaa olla takataskussaan muutama perustason temppu. Suurin osa skeittaamista harrastavista saattaa taitaa esimerkiksi simppelin ollien, jota tehdessä lauta nousee muutamia senttejä asfaltista ilmaan. Pieni määrä skeittaajia kuitenkin nousee todella kovalle tasolle, jonne ei ole helppoa päästä. Skeittaaminen on loppujen lopuksi melko haastava ja vaativa kontaktilaji, jota harrastavan on syytä varautua myös fyysisiin loukkaantumisiin.

Etenkin silloin kun ikää on jo mittarissa useita kymmeniä, ei rullalautailua harjoitellessa välttämättä enää selviä kolhuitta ja kivutta. Jo parinkymmenen ikävuoden tienoilla alkaa vääjäämättä huomaamaan, että mahdollisten loukkaantumisten myötä paraneminen kestää entistä pidempään. Myöskin rullalautailua harjoitellessa nuoremmat jaksavat puskea putkeen pidempään kuin vanhemmat, joiden energia tuntuu ehtyvän nopeammin. On kuitenkin tärkeää pitää mielessä, ettei se tarkoita sitä, etteikö rullalautailua voisi ryhtyä harrastamaan. Vaikka ikää olisikin parikymmentä vuotta tai vaikka kolme kertaa sen verran, voi rullalautailu silti olla mielekäs harrastus, kunhan pitää realiteetit mielessään.

Miksi skeittaus on oiva harrastus?

Harva tulee välttämättä edes ajatelleeksi, kuinka monipuolinen ja monella tapaa hyödyllinen harrastus rullalautailu voikaan olla. Seuraavaksi tähän loppuun esitellään vielä muutamia esimerkkejä rullalautailuun liittyvistä hyödyistä:

  • Tehostunut koordinaatio: Rullalautailussa lautailijalta vaaditaan runsaasti silmien, jalkojen ja käsivarsien välistä koordinaatiota. Mitä enemmän rullalautailee, sitä paremmaksi tässä kehittyy. Usein paljon rullalautaileva huomaakin, että sen myötä käyvät helpommaksi monet muutkin asiat aina seinäkiipeilystä ajamiseen.
  • Korkea fyysinen kestävyys: Useimmat rullalautailijat eivät skeittaa vain muutaman minuutin ajan ja lopeta siihen, vaan tyypillisesti rullalautailua saatetaan harrastaa päivän aikana useiden tuntien ajan. Tällöin fyysinen kestävyys kehittyy pakostakin korkeaksi.
  • Joustavuus: Rullalautaillessa nilkkojen tulee pysyä joustavina ja kehon yleisesti rentona. Mitä jäykempi ja joustamattomampi henkilö on, sitä hankalampaa on silloin skeittaaminen.
  • Koko kehon aktivoiva liikuntamuoto: Faktaa on se, että rullalautaillessa aktivoituvat sekä jalat, keskivartalo että myös käsivarret, jotka auttavat tasapainon säilyttämisessä. Kyseessä on kaloreita polttava liikuntamuoto, joka on yllättävän tehokas.. Kaikki nämä eri kehonosat toimivat omissa rooleissaan samanaikaisesti, jolloin keho saa hyvin monipuolisesti liikuntaa. Jo tämänkin vuoksi rullalautailua voidaan pitää erinomaisena vaihtoehtona myös hiukan ikääntyneemmälle harrastajalle, joka mielii ylläpitää fyysistä kuntoaan esimerkiksi tasapainon ja yleisesti kehon jäntevyyden ja vahvuuden osalta.