Siinä missä skeittaaminen, surffaaminen, lumilautailu ja monet muut sukulaislajeiksi luokiteltavat lautailun muodot luokitellaan urheilulajeiksi, myös wakeboarding voi tietyllä muotoa olla jollekin jopa elämäntapa.

Mitä wakeboarding tarkalleen ottaen on?

Niille, joille wakeboarding ei ole ennestään tuttu, on kyseessä myös vesilautailuna tunnettu urheilulaji, jonka kehittivät surffaajat aikoinaan pitääkseen hauskaa myös niinä päivinä jolloin aallot eivät olleet riittävän voimakkaat tavallisen surffaamisen harrastamiseen. Vaikka lajin kehittivätkin surffaajat eräänlaiseksi lainelautailun alalajiksi, verrataan wakeboardingia usein myös vesihiihtoon.

Tavallaan lajia voisikin kuvailla eräänlaisena yhdistelmänä, jossa on elementtejä vesihiihdosta, surffauksesta sekä lumilautailusta. Wakeboarding on teknisesti lähimpänä vesihiihtoa, sillä siinäkin laudan päällä tasapainottelevaa lautailijaa vedetään vedessä laudan ollessa kiinni narussa, joka on puolestaan kiinnitettynä veneeseen. Vesilautailija tasapainottelee laudan päällä osapuilleen kylki menosuuntaa kohden samaan tapaan kuin vaikkapa lumilautailussa.

Wakeboarding on jännittävä harrastus minkä ikäiselle hyvänsä

Wakeboarding on lajina todella hauska ja sen parissa on helppo viettää tunti toisensa jälkeen itseään yhä uudelleen ja uudelleen haastaen. Siinä missä usein esimerkiksi surffaamiseen yhdistetään ruskettuneet ja jäntevät lajin harrastajat Bondi Beachin ja Malibun kaltaisilla rannoilla, ei wakeboarding herätä lainkaan samanlaisia mielikuvia tai stereotypioita. Se on kuitenkin vesiurheilulaji siinä missä mikä tahansa muukin, ja mikä parasta, erittäin hyvä fyysisen kuntoilun kannalta, jota käsitellään tarkemmin alla.

Wakeboarding houkuttelee melkeinpä kaikenikäisiä harrastajia aina lapsista eläkeläisiin. Joskus rannalla saattaa nähdä vaikkapa jo lähempänä kahdeksaakymppiä olevan isoisän tai -äidin opettamassa lapsenlastaan vesilautailemaan. Siinä missä monet muut vesiurheilulajit ovat aivan erityisesti nuorison suosiossa, soveltuu wakeboarding erinomaisesti kaikille iästä riippumatta.

Harrasta wakeboardingia ja nauti sen terveyshyödyistä

Wakeboarding on yksi niistä urheilulajeista, joiden parissa aika vierähtää niin rattoisasti, ettei se tunnu lainkaan edes rehkimiseltä tai kuntoilulta. Wakeboarding liikuntalajina pitää sisällään valtavasti erilaisia positiivisia terveysvaikutuksia, joten liikuntalajina se on erinomainen valinta kelle tahansa, joka haluaa pitää huolta fyysisestä kunnostaan harrastamalla monipuolista liikuntalajia.

Seuraavaksi esitellään muutamia esimerkkejä wakeboardingin sisältämistä hyödyistä:

Kokonaisvaltaisuus

Wakeboarding on kokonaisvaltaisesti kehoa vahvistava urheilun muoto. Kun laudan päällä seisoo narua pidellen, edellyttää se keholta yllättävän paljon lihasvoimaa, jotta vartalo pysyisi tasapainossa laudan päällä liikkeellä ollessa. Wakeboarding kehittää erityisesti käsivarsien, vatsan alueen ja jalkojen lihaksia. Wakeboardatessa lautailijan täytyy puristaa lihaksiaan ja tarjota vastusta liikkeessä. Lisäksi on syytä huomioida, että tässä lajissa täytyy jaksaa pitää yllä tiettyjä asentoja joskus pitkiäkin aikoja, joka vaatii ja kehittää kestävyyttä.

Kaiken kaikkiaan wakeboarding on suoranainen malliesimerkki urheilulajista, joka tarjoaa vartalolle äärettömän kokonaisvaltaisen ja tehokkaan treenin joka kerta. Monet säännöllisesti wakebardingia harrastavat omaavat jäntevän ja kauttaaltaan sopusuhtaisen kehon.

Keskittymiskyvyn syventyminen

Wakeboarding näyttää kovin helpolta lajilta, mutta todellisuudessa se on laudan päällä harrastettavista urheilulajeista ehdottomasti yksi eniten keskittymiskykyä vaativista. Toki wakeboarding on myös hyvin rentouttava ja virkistävä urheilumuoto, mutta samalla laudan päällä ei voi pohtia niitä näitä, vaan lautaillessa on pakko pitää ajatukset koossa ja keskittyä koordinoimaan omaa vartaloaan ympäristöön mukautuen. Näin ollen onkin tyypillistä, että jo pitkään wakeboardingia harrastaneilla on erinomainen keskittymiskyky.

Reaktionopeuden kehittyminen

Hyvin nopeat käänteet ja yllättävät laineet vaativat wakeboardingia harrastavalta erityisen hyvää reaktionopeutta. Hitaasti reagoiminen tällaisiin yllättäviin tilanteisiin johtaa useimmiten wakeboardin päältä luiskahtamiseen ja veteen molskahtamiseen. Luonnollisesti reaktionopeus vaatii harjoittelua kehittyäkseen, eikä kukaan suoriudu ensimmäisistä wakeboarding-kerroistaan täydellisesti. Uuttera treenaaminen kehittää reaktionopeutta ja sopeutumiskykyä, josta on yllättävän paljon hyötyä myös elämän muilla osa-alueilla.

Uusia sosiaalisia tilanteita ja hauskanpitoa

Kuten kaikki harrastukset, oli kyseessä sitten jokin lautailulaji tai mikä tahansa muu urheilulaji – tai oikeastaan mikä tahansa muu harrastus -, myös wakeboarding tarjoaa loistavan mahdollisuuden tutustua muihin samanhenkisiin ihmisiin. Wakeboardingia voi harrastaa minkä ikäisenä tahansa, joten lajin parissa tapaa hyvin erilaisia ihmisiä. Harrastus on valtavan hauska ja adrenaliinia nostattava, joten mikäli tämän artikkelin jälkeen kutkuttaa ajatus lähteä kokeilemaan wakeboardingia, kannattaa sille ehdottomasti antaa mahdollisuus!